Sykkeltur Setersdalen - Per Seim, Bjørn Ellefsen (2)

SYKKELHAIK SETESDAL 1965

Rapport «førertur» – Sykkelhaik gjennom Setesdal – 1965

Loggfører og turleder: Terje Bjelland

1.dag: Det duskregna da vi startet, selvfølgelig. Fem sykkelryttere var møtt fram ved Kalstadbrua, og kl. 0735 kom vi av gårde. Etter tre timers ritt nådde vi Drangedal st., og kl. 12 spiste vi lunsj. Her kom nok et medlem av troppen, Helge Meidel Andersen, med sin super Vespa. Da vi kjørte videre, kjørte Helge selvsagt fra oss, og vi traff han «tilfeldigvis» i en sving hvor han hadde plassert seg mellom fem jentespeidere fra Dalen i Telemark. De syklet og fortalte oss at foreløpig mål var Kragerø. Nok om det. Ca. kl. 14 nådde vi målet til 1. etappe: Grova i Drangedal. Helge hadde funnet leirplass, riktignok et stykke opp i «hogget», men ellers en fin plass. Etter å ha spist middag med fiskekaker avec barnåler til rett, tok vi oss fri for kvelden. Mens fire stykker dro på oppdagelsesferd, dro Helge og Terje til noen kjenninger av Helge for å få kaffe (lær å innrette dere!). Snart kom regnet, og hva så? Bonden på stedet syntes synd på oss og ga oss lov til å ligge i løa hans. Vi slo til, unntagen Terje, som prinsipielt måtte ligge i telt! Kl. 2230 var alle i posen.

2.dag: Det regna fremdeles. Ikke desto mindre, vi måtte videre. Turen gikk videre til Eidstå. Her var regnet så hardt at pulje Vrådal måtte søke ly en stund. Saken var at vi hadde skilt lag i Østerdalen (Grova). Bjørn og Per var dratt om Kviteseid og Morgedal. Dette var en langt hardere etappe og 8 mil, mot andre pulja som bare hadde 7 mil. Vi hadde startet dagsetappen ca. kl. 10, og kl. 1500 hadde vi som var i den korteste etappen, middag. Da var sola såvidt kommet fram fra et svært skiftende skydekke. Begge puljene hadde fått oppgaver å løse under turen. Disse var i korthet: finne ut alt om Vrådal og finne statuen av Sondre Norheim i Morgedal og fotografere denne. Kl. 2100 kom begge puljene fram til Skafså, og også her fikk vi ligge i en låve pga. dårlig vær. Etter en nattmiddag krøp vi i posen ca. kl. 2430.

3.dag: Hurra, oppholdsvær! I dag var det søndag, og vi tillot oss å ligge lenge, til nærmere kl. 10. Vi skuffet i oss litt brødmat, og etter en kort andakt dro vi av sted til Setesdal. Regnet holdt seg unna, men vi fikk til gjengjeld en durabelig motvind som kunne ta knekken på alle ikke-speidere. Snart kom vi til Anne Grimdalens hjem. Vi tok en titt på figurene på tunet og atelieet. Neste stopp var Rygnestad. Her fikk vi en interessant omvisning av eieren av garden på Setesdalsmuseet. Nå dro vi til Valle, hvor Helge hadde avtalt med lensmannen om sted til overnatting med telt. Etter en god snurring og enda verre karamellpudding, tumla vi inn i teltene. Ro kl. 24.

4.dag: Vi stod opp kl. 0800 og fikk oss litt frokost med te og melk, og etter å ha handlet litt souvenirer på stedet, dro vi sørover. Første etappe var Austad i Ose. Her spiste vi før vi dro til Reiårsfoss. Etter å ha beskuet dette mektige naturens verk, fortsatte vi til Bygland hvor Helge venta. Etter en rast, fortsatte vi til Årdal, hvor vi campet. Her så vi utover den langstrakte Byglandsfjord. Vi kom hit ca. kl. 1745. etter en distanse tilbakelagt på vel 7,5 mil. Dette var litt lenger enn planlagt, da vegen var såpass fin, med liten eller ingen stigning. Kl. 1930 var middagen ferdig, og vi krøyp til køys. Etter en vellykket tilbakelagt etappe med mye sol og lite motvind!

5.dag: Snork! «Hei, klokka er 10, opp av posen!» Ja, i dag lå vi til langt utpå formiddagen. Etter det vanlige morgenstellet, syklet vi tilbake for å kikke på Norges største tre, en voldsom eik som det måtte fem mann til for å nå rundt stammen med hendene. Etter en del fotografering startet vi på 5. etappe, som skulle gå til Evje, men som kom til å gå helt til Dølemo, da vi lå en halv dag før skjema. Vi startet kl. 12. Etter en kort stans på Evje, fortsatte vi sporenstreks til målet: Dølemo, etter bare en pause hvor Per Seim mistet en eike til sykkelen sin. Kl. 1730 kom vi fram, etter en tilbakelagt distanse på 6,… mil. Været: mye vind, men sol for det meste av dagen. Før vi la oss, var vi en tur på «Strøket», Helge og Terje en tur på Åmli.

6.dag: «Mat», skriker Axel, men akk, et halvt brød er som blåbær å regne for seks sultne hingster. «All right, bort i butikken og kjøp!». Klokka er 11, og vi kommer av sted. Vegen er fin, mest nedfor og slette, og vi sykler med friskt mot. Etter å ha tilbakelagt ca. 3 mil, er kl. 1330, og vi raster for å spise litt lunsj. Kl. 1530 er vi framme, Vegårshei er stedet. Helge har på forhånd funnet et ideelt sted for overnatting. Meny i dag: pannekaker. Einar Solbekk er kjøkkensjef, men han må vente på egg fra butikken. I mellomtida trener gutta på Livredder- og Svømmemerket. Bjørn slapper av i solen, og Helge er på besøk hos kjenninger. Kl. 18 er pannekakene fortært, og etter at Terje har besøkt stasjonsmester Kristiansen m/ familie på Vegårshei stasjon, kryper vi i telt. Vi må nemlig tidlig opp i morgen, som er siste dag på turen. God natt! Distansen i dag: ca. 6 mil. Været under sykkelturen: overskyet og regn, vindstille. Om ettermiddagen: sol. Ps: Telefon fra Arendal jernbanestasjon: Helge gir beskjed om kluss med scooteren og kommer ikke til leiren i kveld. Kjører tilbake til Kragerø med buss!

7.dag, torsdag: siste etappe! Vi somler oss ferdig med morgenstellet og starter på turen hjem ca. kl. 11. Pga. dårlig vegkart som Terje hadde, holdt vi på å kjøre i en blindveg, men ble «tilsnakket» av fornuftige, lokalkjente folk som visste bedre beskjed. Fulgte så riksvei 417 fram til Sunde bru hvor vi rastet og spiste vår siste lunsj under turen. Ved Sannidal (fylkesgrensen) stoppet vi hvor Einar hadde funnet et brukbart leirsted til et punkt på Leirmerket. Da hadde både Einar og Per sikret seg dette merket og således 6-merkesnora. Etter dette ilte vi hjemover hvor vi ankom Kragerø ca. kl. 1430 etter en forhåpentlig vellykket sykkelhaik -65! Været: strålende sykkelvær.

Veger vi nyttet:

Riksveg 417:   Bråten – Renså v/ Sunde bru

E18: Sunde bru – Årøsvingen

Dagsetapper:

1.dag:    Kragerø-Grova                                  7,5 mil

2.dag:    Grova-Morgedal/Vrådal – Skafså       7,1/8,1 mil

3,dag:    Skafså-Valle                                       5,5 mil

4.dag:    Valle-Årdal                                         7,6 mil

5.dag:    Årdal-Dølemo                                    7,0 mil

6.dag:    Dølemo-Vegårshei                             6,0 mil

7.dag:    Vegårshei-Kragerø                            5,0 mil

Tilsammen                                                       45,7 – 46,7 mil

Matseddel:

1.dag: fiskekaker (evt. makrellkaker) m/stappe, fruktsuppe

2.dag: pølser m/potetstappe, fruktsuppe

3.dag: snurring m/poteter, karamellpudding

4.dag: frossenfisk m/poteter, japs

5.dag: steikeflesk m/poteter, kavringer m/ melk

6.dag: pannekaker m/brød

Deltakere / syklister:

Terje Bjelland, troppsleder

Bjørn Ellefsen

Einar Solbekk

Axel Hopstock

Per Seim

med Vespa scooter: Helge Meidel Andersen,

Klar for tur, Kalstadbrua, fra venstre: Axel Hopstock, Bjørn Ellefsen, Einar Solbekk, Per Seim

Bjørn Ellefsen og Per Seim

Axel Hopstock og Einar Solbekk

Axel Hopstock, Helge Meidel Andersen, Einar Solbekk, Per Seim, Bjørn Ellefsen

Sittende på huk: Bjørn Ellefsen og Terje Bjelland; Stående fra venstre: Helge Meidel Andersen, Axel Hopstock, Einar Solbekk og Per Seim